متیل استات چیست ؟

متیل استات که با نام متیل اتانوئات یا متیل استر استیک اسید  نیز شناخته میشود یکی از حلال های شیمیایی مورد استفاده در صنایع است . این ماده مایهی بی رنگ است که بویی شبیه به استر دارد . برای تولید این ماده شیمیایی از واکنش متانول و اسید استیک استفاده میشود که پس از تولید برای جدا سازی از متیل استات از محصولات جانبی از فزایند تقطیر استفاده میشود . با این روش متیل استات با درصد خلوص 85 درصد میتوان تولید کرد .


مشخصات فیزیکی

حلالیت متیل استات در اب پایین است اما در حلال های آلی به خوبی حل میشود . این ماده به صورت طبیعی در بری از میوه ها مانند موز و سیب یافت میشود . از متیل استات به عنوان حلال برای موادی مانند نیترو سلولز ،سلولز استات پلی ونیل استات سلولوئید،وینیل ها ،پلی استر ،فنولیک ،رزین های اکریلیک و . استفاده میشود.


فرمول شیمیایی: C3H6O2

جرم مولی:74.079 g·mol−1

شکل ظاهری:مایع بی رنگ و معطر

دانسیته:0.932 g cm−3

نقطه ذوب:−98 °C (−144 °F; 175 K)

نقطه جوش:56.9 °C (134.4 °F; 330.0 K)

حلالیت در آب:~25% (20 °C)

 

سنتز یا تولید

همانطور که در مقدمه گفته شد واکنش تولید تجاری این ماده با استفاده از متانول و اسید اسیتیک به عنوان ماده اولیه و با استریفیکیشن در حضور یک اسید قوی به عنوان کاتالیزور انجام میشود . در این فرایند الکل و اسید با کمک یک کربوکسیلسک اسید به استر تبدیل میشود.

اسید سولفویک متداول ترینکاتالیزور این فرایند شناخته میشود . در این فرایند میتوان با استفارده از فرم جامد اسید بازده واکنش را افزایش داده و با این کار میزان متانول و اسید استیک موجود در محصول نهایی را کاهش میدهد . علاوه بر این خوردگی تجهیزات در این حالت کاهش پیدا میکند .


مشکلات تولید

در فرایند تولید متیل استات با درصد خلوص بالا یکی از معضلات این روش تولید آزئوتروپهای اسید استیک ،آب و متانول است.  

به دلیل شرایط فیزیکی به وجود امده ناشی از ازئوتروپ ها درصدخلوص متیلاستات کاهش پیدا میکند و خالص سازی از طریق تقطیر در بیشتر از یک برج تقطیر ممکن نمیشود و لازم استتعداد برج های تقطیر افزایش پیدا کند که این کار باعث افزایش زمان تولید و بالا رفتن هزینه  میشود .

یکی دیگر از مشکلات تولید به این روش در واحد های صنعتی برگشت پذیر بودن واکنش است که باعث کاهش بازده تولید میشود .

و مقادیری از متانول و اسیداستیک که وارد واکنش نشده اند برگشت داده میشوند که این اتفاق باعث دشوار شدن فرایند جداسازی میشود.

 

 


دانستنی های شیمی میشود ,تولید ,استات ,اسید ,متیل ,واکنش ,متیل استات ,اسید استیک ,استفاده میشود ,مشکلات تولید ,پیدا میکند منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

بزرگترین مرجع موسیقی بلوچ فروش تجهیزات آشپزخانه فیدار بنام خداوند بخشنده مهربان پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان Esttab Music 4237 اقتصاد سایتی برای همه تولید و فروش انواع سیلیس