دی متیل فرمامید که با نام اختصاری DMF نیز شناخته میشود یکی از مهمترین حلال های شیمیایی است که در صنایع گوناگون بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

 

ای ماده با فرمول شیمیایی HCON(CH3)2 مایعی بی رنگ و و شفاف است . برخی از خواص این ماده در جدول زیر ذکر شده است :

 

فرمول شیمیایی HCON(CH3)2
جرم مولی 73.095 g·mol−1
شکل ظاهری مایع بی رنگ با بوی ماهی
دانسیته 0.948 g/mL
نقطه ذوب −60.5 °C; −76.8 °F; 212.7 K
نقطه جوش 152 to 154 °C; 305 to 309 °F; 425 to 427 K
حلالیت محلول

 

 

 

برای تولید حلال شیمیایی دی متیل فرمامید روش های مختلفی وجود دارد

 

یکی از روش ها کربونیلاسیون متانول به متیل فرمات و سپس برهم کنش فرمات با دی متیل امین مطابق با واکنش زیر است :

 


CH3OH + CO −→ HCOOCH3

 

HCOOCH3 + (CH3)2 NH −→ HCON (CH3)2 + CH3OH

 

واکنش کربونیلاسیون متانول در حضور یک کاتالیزور بازی مثل سدیم متا اکسید صورت میگیرد و در انتها محصول با روش تقطیر جدا میشود .

 

تولید تجار دی متیل فرمات و د متیل امین در فشار 350کیلو پاسکال و در دمای 110 تا 120 درجه سانتی گراد انجام میشود که در انتهای واکنش به درصد تبدیل 90درصد میرسد.

 

پس از ان مخلوط وارد راکتور با فشار 275 کیلو پاسکال میشود   و با تکمیل واکنش متانول و دی میتل فرمامید جدا شده و فرایند خالص سازی در برج تقطیر اتمسفری انجام میشود.

 

دومین روش تولید با کربونیلاسیون مستقیم دی متیل امین در حضور کاتالیزور بازی و فلز انجام میشود . این واکنش معمولادر حضور متانول صورت میگیرد  زیرا متانول به حلالیت کاتالیزور کمک میکند.

 

در این واکنش نیز معمولا از سدیم متا اکسید یا پنتا اکسید و یا رزین ها تبادلی انیونی کاربرد دارد .

 

موارد مصرف و کاربردها

 

بیشترین مصرف کنندگان این حلال در گذشته تولید کنندگان دارو و الیاف کریلیک بودند . اما در دهه 90 میلادی با جایگزین شدن دی متیل استامید به جای  DMF استفاده از این ماده در صنایع تولید کننده اکریلیک کاهش پیدا کرد اما باز م در سراسر جهان برای این ماده درخواست وجود دارد .

 

چیزی در حدود 25 درصد از میزان درخواست برای این ماده را صنیاع داروسازی به خود اختصاص داده اند  این حلالبه دلیل خواص ویزه و منحصر به فرد خود به عنوان حلال فرایند و کریستالیزاسیون مورد استفاده قرار میگیرد.

 

علاوه بر داروسازی و تولید الیاف اکریلیک این حلال در تولید چرم مصنوعی به منظور رسوب دادن پوشش های پلی اورتان استفاده میشود .

 

در استفاده از این ماده رعایت نکات ایمنی ضروری است . این حلال دارای سمیت حاد نیست اما رعایت ایمنی و مطالعه MSDS قبل از کار کردن با ان ضروری است .

 


دانستنی های شیمی متیل ,میشود ,تولید ,ماده ,حلال ,واکنش ,متیل امین ,متیل فرمامید ,انجام میشود ,متیل فرمات ,کاتالیزور بازی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

سایت تفریحی و سرگرمی معرفی کالا فروشگاهی اخبار روز آنلاین دانلود برنامه اندروید قالیشویی چینی آذین