پر کلرو اتیلن یکی از حلال های صنعتی پر کاربرد به خصوص در خشکشویی است .این ماده با نام تترا کلرو کربن نیز شناخته میشود و دارای فرمول شیمیایی C2Cl4 است . این ماده در سال 1821 میلادی توسط شیمدیان معروف مایکل فارادی کشف شد . برای تولید این ماده از واکنش کلرینولیز هیدروکربن ها در دمای بالا استفاده میشود . واکنش در دمای بالا به دلیل تجزیه هیدروکربن ها منجر به تولید محصولات جانبی نیز میشد .

C2Cl6 → C2Cl4 + Cl2

روش کلرونیزاسیون مستقیم باراندمان نزدیک به 100 درصد از جدید ترین روش های تولید به صرفه این ماده میباشد .


ویژگی ها

پرکلرو اتیلن قال اشتعال نیست اما اگر در معرض تابش نور خرشید قرار گیرد گاز های سمی متصاعد میکند .

حلالیت کمی در اب دارد اما در حلال های الی مانند الکل، اتر ،کلروفرم، بنزن، هگزان امتزاج پذیر است .

این ماده به دلیل خاصیت خوبی که در حل کردن روغن ها دارد در خشکشویی برای پاک کردن لکه های چربی و واکس از روی الیاف پارچه ای بسیار مورد استفاده قرار میگیرد .در جدول زیر خصوصیات و یژگی های فیزیکی شیمیایی این حلال را میبینید :

 

فرمول شیمیایی

C2Cl4

جرم مولی

65.82 g/mol

شکل ظاهری

مایع شفاف و بی رنگ با بویی ملایم شبیه به کلروفرم

دانسیته

1.622 g/cm3

نقطه ذوب

−19 °C (−2 °F; 254 K)

نقطه جوش

121.1 °C (250.0 °F; 394.2 K)

حلالیت در آب

0.15 g/L (25 °C)

 

 

 

 

 

 

 موارد مصرف و کاربرد ها

پرکلرواتیلن دارای کاربردهای مختلفی به عنوان حلال در صنعت میباشد .

این حلال در صنایع شوینده فرش ،تولید عایق ها ،پولیش سنگ، تولید رنگ و جوهر ،لاستیک و انوع پلاستیک،کاتالیست های صنعتی روان ساز ها و بساری از محصولات دیگر مورد استفاده قرار میگیرد .

این حلال در فرایند بخارزدایی از قطعات و تجهیزات هوا فضا، خودرو سازی و. استفاده میشود. و به عنوان حلال درحل کردن پلاستیک و رنگ کاربرد دارد.

بیشترین مصرف تترا کلرو کربن در صنایع خشکشویی است . این حلال به منظور پاکسازی لکه های روغنی از روی پارچه های که نمیتوان انها را با اب پاک کرد بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

استفاده از این حلال در فرمولاسیون چسب باعث میشود سرعت خشک شدن چسب افزایش پیدا کند  و سریعتر عمل کند .این ماده به عنوان عامل روان ساز در رایند تولید ایرو ژل کاربرد دارد .

عوارض استفاده از پرکلرو اتیلن

تماس این حلال پوست را تحریک کرده و باعث التهاب و قرمزی ان میشود . حالت سرماخوردگی ،تهوع، سردرد ،سوزش چشم و سیستم تنفسی از دیگر عوارض تماس با این ماده میباشد .

 

 

 

 


دانستنی های شیمی حلال ,استفاده ,ماده ,تولید ,میشود ,کاربرد ,مورد استفاده ,استفاده قرار ,قرار میگیرد ,بسیار مورد ,کاربرد دارد ,فرمول شیمیایی c2cl4 منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تور گردشگری، خرید آنلاین بلیط، تابستان 97 هر چی بخوای هست مطالب سلامتی و زیبایی مرجع آموزش برنامه نویسی معرفی تولید کنندگان انواع سنگ نما روستای شناقی سفلی